התמודדות הנפש עם מחלות כרוניות

תוכן עניינים

מחלה כרונית היא מחלה מתמשכת, אותה החולה נושא למשך תקופה ארוכה ולעיתים אף לכל החיים. ברוב הזמן המחלה נמצאת "בשליטה", בין אם על ידי טיפול תרופתי או אחר ובין אם לאו, כשמפעם לפעם ישנה התפרצות שיכולה להימשך שעות, ימים או שבועות במהלכן החולה סובל מאוד. בין המחלות הכרוניות הנפוצות ניתן למנות דלקת מפרקים, אסתמה, מיגרנה, סוכרת, מחלות אוטואימוניות שונות, מחלת ריאות חסימתית ואף מחלת סרטן ארוכת שנים. בחלק מהמחלות מתעורר קושי נפשי משמעותי ואף דיכאון וחרדה, כמו במחלת הסרטן ובמחלות אוטואימוניות.

 

המצב הנפשי משפיע על המצב הגופני!

  • אנחנו מכירים את המעגל: המצב הפיזי משפיע על הנפשי, והמצב הנפשי משפיע חזרה על המצב הפיזי. ישנן מספר נקודות בהן המחלה פוגעת באופן נפשי בחולים:
  • פגיעה בדימוי העצמי בעקבות נשירת שיער, תנודות קיצוניות במשקל הגוף ושינוי מראה הפנים
  • רצון להתבודד – ישנם חולים רבים שמעדיפים להתבודד כדי לא להתמודד עם מעמסת הסביבה או שהם חשים כי הם מטרידים או מעמיסים
  • חרדה – במצבים של חולי, חרדה היא תחושה טבעית, אך חשוב לנהל את הרגשת הפחד על מנת שלא לאפשר לה להשפיע על מצבנו הרפואי
  • דיכאון – דיכאון הוא תחושה של חוסר חשק לעשות פעילויות מהנות שונות, ונטייה לרצות להתבודד ולהסתגר. זהו המצב ההפוך שרצוי כשאנחנו מתמודדים עם מחלה
  • לחץ תמידי – המחלה, בין אם מדובר במחלה כרונית ובין אם מחלה מסכנת חיים, גורמת ללחץ רב, שבתורו גם משפיע על הגוף וגורם לשינויים. ישנם סימפטומים רבים שהגורם להם הוא לחץ נפשי, וכלל לא המחלה עצמה

 

איך תוכלו לסייע לעצמכם לצאת מהמרה השחורה?

כפי שראינו מעלה, התחושות הנפשיות הנלוות להתמודדות עם מחלות כרוניות הן תחושות לא קלות, אך מאוד טבעיות. ברגע שמבינים שלהרגשה הנפשית שלנו יש כוח – לטוב ולרע – קל יותר לבצע את השינוי בחשיבה. גם אם בתחילה זה דורש מאמץ, גם אם בתחילה זה נראה מאולץ – באיזשהו שלב זה הופך לטבעי יותר ועשוי להקל מאוד על המצב.

  • מחשבות חיוביות – קבלת המצב וניסיון לראות אותו בצורה חיובית
  • תמיכה – למרות הנטייה להתבודד, תמיכה מהסביבה הקרובה שלנו – בני משפחה, חברים ואף אנשים אחרים אשר חולים במחלה, יכולה לעזור לנו להתמודד. ישנם אמצעים שונים שנועדו לתת כתף, כדוגמת פורומים וקהילות לבעלי מחלות כרוניות, אפליקציה לחולי סרטן שמעניקה מרכז תמיכה והזדהות עבור חולים הנאבקים במחלה ועוד
  • טיפול נפשי – פנייה לפסיכולוג או איש מקצוע בתחום בריאות הנפש זה דבר מומלץ שיכול לעזור מאוד לחולה
  • חוויות טובות – עשו דברים שגורמים לכם כיף, ושמזכירים לכם את השגרה המבורכת. ציור, נגינה, בישול, קריאה או אפילו סתם התעסקות הם הטלפון והרשתות החברתיות.

 

לפחות את מה שנמצא בשליטתו – כדאי לאחוז במלוא הכוח

אמנם מצבים רפואיים שנוחתים עלינו הם אינם בשליטתנו, וכך גם הריפוי שלהם לא ניתן בידיים שלנו. אולם למצב נפשי טוב יש יכולת לשפר במעט את ההתמודדות של הגוף עם ההחלמה, ובוודאי שלא להעמיס עליו יותר. כמו כן, ככל שאנו שומרים על שגרת חיים ונעזרים בחיוך, אנחנו מקרינים על הצוותים הרפואיים חיוניות, מה שבאופן כמעט בלתי נשלט משפיע גם עליהם ועל המוטיבציה הגבוהה שלהם לשפר את מצבנו הבריאותי.

הצטרפו לאלפי לקוחות מרוצים!

השאירו פרטים ונציג שירות ישמח לסייע לכם.

בעיות פנים הנגרמות על ידי לסתות לא מותאמות

מערכת הלסת והשיניים האנושית אינה רק בסיסית לפונקציות בסיסיות כמו לעיסה ודיבור, אלא גם ממלאת תפקיד מכריע בהגדרת האסתטיקה של הפנים. הקשר המורכב בין יישור הלסת לבין בריאות הפה והפנים הכללית לעתים קרובות אינו מוערך עד שבעיות היישור מתגלות, מה שמוביל למגוון בעיות בפנים. לסתות לא מותאמות עלולות לגרום לא רק לדאגות קוסמטיות אלא גם לפגיעות תפקודיות שיכולות להשפיע באופן משמעותי על איכות חייו של הפרט. מאסימטריה בפנים וקשיי נשימה ועד אתגרי דיבור וכאב כרוני, ההשלכות של לסתות לא מותאמות הן מגוונות ורבות פנים. מאמר זה צולל אל המורכבויות של בעיות בפנים הנובעות מלסתות לא מיושרות, ובוחן את הגורמים שלהן, סוגי הבעיות שהן יכולות לגרום להן ואפשרויות הטיפול הזמינות. הבנת היבטים אלה חיונית להכרה בחשיבות של התערבות מוקדמת ובתפקיד של אמצעי מניעה בשמירה על בריאות מיטבית של הפה והפנים.