קולונוסקופיה: איך תכינו את עצמכם לבדיקה?

תוכן עניינים

מאת מערכת אתר www.miok.co.il

בדיקת קולונוסקופיה מאפשרת מבט אל תוך החלחולת ולאורך פנים המעי הגס עד מקום חיבורו אל המעי הדק. הבדיקה מבוצעת באמצעות מכשיר המכונה קולונוסקופ, צינור דק שבקצהו מצלמה ואשר דרכו עובר גם סיב אופטי לתאורה. הרופא מחדיר את הקולונסקופ דרך פי הטבעת, מניע ומכוון אותו מבחוץ כשהוא מביט על האזור הנבדק מעל גבי מסך.

בדיקת קולונוסקופיה נדרשת כאשר יש לרדת לפשרם של תסמינים העלולים להעיד על מחלות במערכת העיכול התחתונה (כגון כאבי בטן, דימום מפי הטבעת, שלשול או עצירות כרוניים, ירידה במשקל, אנמיה ועוד). בנוסף, נהוג לבצע בדיקת קולונוסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס.

כדאי לדעת שניתן להרחיב בדיקת קולונוסקופיה ולבצע במהלכה גם טיפול בממצאים שנתגלו, כך למשל הסרת פוליפ (סוג של גידול שפיר) מדופן המעי או צריבת כלי דם (להפסקת דימום).

 

מדוע נחוצה הכנה מדוקדקת לפני בדיקת קולונוסקופיה?

כדי שבדיקת קולונוסקופיה תהיה יעילה האזור שנסרק מוכרח להיות נקי. המעי צריך להיות ריק מכל תכולה היות ושאריות מזון מעוכל למחצה עלולות להסתיר ממצאים ולהקשות מאוד על ביצוע מוצלח של הבדיקה. ייתכנו הבדלים בהנחיות הניתנות במכונים רפואיים שונים בהם מבצעים בדיקות קולונוסקופיה, חשוב מאוד למלא אחר ההנחיות בקפידה.

 

התאמת הטיפול התרופתי

יש לידע את הרופא המפנה לבדיקת קולונוסקופיה, כמו גם את המכון הרפואי בו תבוצע הבדיקה, על כל מצב רפואי קיים ובכלל זה תרופות הניטלות דרך קבע. ייתכן מאוד שלקראת הבדיקה תתבקשו לחדול מנטילת תרופות מסוימות למשך כמה ימים. כך למשל חמישה ימים לפני הבדיקה יש להפסיק נטילת תכשירים המכילים ברזל ופחם, חולי סכרת יתבקשו לא להזריק אינסולין החל מבוקר יום הבדיקה ועד לסיומה, ייתכן ויהיה צורך להפסיק נטילת מדללי דם (אם כי כיום ההנחיה למי שנוטלים אספירין היא להמשיך ליטול את התרופה גם ביום הבדיקה עצמו), ועוד.

 

משטר תזונה קפדני

חלק מרכזי בהכנה לבדיקת קולונוסקופיה הוא הקפדה על משטר תזונה שמטרתו להבטיח הגעה לבדיקה עם מעי גס ריק מתוכן. שלושה ימים לפני הבדיקה יש להפסיק לאכול מזונות מסוימים כגון פירות וירקות, לחם מלא, דייסת קוואקר, דגני בוקר ועוד (הכול לפי רשימות מפורטות שמקבלים מן המכון בו תיערך הבדיקה). במקביל יש להפסיק ליטול תוספי תזונה המכילים סיבים תזונתיים. עד ל-24 שעות לפני הבדיקה מותר להמשיך לאכול מזון מבושל עני בסיבים כגון תפוחי אדמה, מרקים, אטריות, דגים, ביצים, בשר עוף והודו, דבש, ריבה ולחם לבן.

ביממה שלפני הבדיקה אין לאכול מזון מוצק בכלל. יש לשתות מרק צח, תה ומיצים צלולים. חשוב להקפיד על שתיה מרובה של נוזלים כגון אלה שפורטו, לפחות כוס בשעה, ובשום אופן לא רק מים בלבד. אסור לשתות חלב ואין לשתות משקאות אלכוהוליים. שעתיים לפני הבדיקה יש לחדול מלשתות גם נוזלים צלולים.

 

ריקון המעיים באמצעות חומר משלשל

הכנה לבדיקת קולונוסקופיה תכלול נטילת חומר משלשל. ישנם הבדלים בהנחיות בין המכונים השונים והרופא יכול להחליט על חומר משלשל מסוים עבור נבדק אחד ועל חומר אחר לנבדק אחר. חשוב מאד ליטול את החומר המשלשל בדיוק לפי ההנחיות. לעיתים רחוקות, לפי שיקול דעתו של הרופא וכאשר יש חשש שניקוי המעיים באמצעות החומר המשלשל אינו מספיק, יבוצע גם חוקן בסמוך למועד הבדיקה.

ביום הבדיקה עצמו, לאחר קבלה במכון הרפואי, יוודא הצוות הרפואי שהנבדק מילא אחר כל הנחיות ההכנה לבדיקה. לקראת תחילת ביצוע הבדיקה הנבדק יתבקש להסיר בגדיו וללבוש חלוק. בעת שהנבדק שוכב על מיטת הבדיקה יינתן חומר טשטוש.

הצטרפו לאלפי לקוחות מרוצים!

השאירו פרטים ונציג שירות ישמח לסייע לכם.

בעיות פנים הנגרמות על ידי לסתות לא מותאמות

מערכת הלסת והשיניים האנושית אינה רק בסיסית לפונקציות בסיסיות כמו לעיסה ודיבור, אלא גם ממלאת תפקיד מכריע בהגדרת האסתטיקה של הפנים. הקשר המורכב בין יישור הלסת לבין בריאות הפה והפנים הכללית לעתים קרובות אינו מוערך עד שבעיות היישור מתגלות, מה שמוביל למגוון בעיות בפנים. לסתות לא מותאמות עלולות לגרום לא רק לדאגות קוסמטיות אלא גם לפגיעות תפקודיות שיכולות להשפיע באופן משמעותי על איכות חייו של הפרט. מאסימטריה בפנים וקשיי נשימה ועד אתגרי דיבור וכאב כרוני, ההשלכות של לסתות לא מותאמות הן מגוונות ורבות פנים. מאמר זה צולל אל המורכבויות של בעיות בפנים הנובעות מלסתות לא מיושרות, ובוחן את הגורמים שלהן, סוגי הבעיות שהן יכולות לגרום להן ואפשרויות הטיפול הזמינות. הבנת היבטים אלה חיונית להכרה בחשיבות של התערבות מוקדמת ובתפקיד של אמצעי מניעה בשמירה על בריאות מיטבית של הפה והפנים.

חרדה
אתגרי ההורות: טיפים להתמודדות עם גיל ההתבגרות

הורות היא תהליך מלא בשמחה, סיפוק, צחוק וללא ספק גם לא מעט אתגרים. אפשר להגיד כי אף שלב בהורות אינו מסעיר ומאתגר כמו התמודדות עם נערים מתבגרים. גיל ההתבגרות הוא תקופה המסמלת התפתחות פיזית, רגשית וקוגניטיבית מהירה, שלעתים קרובות מביאה למערכת ניסיונות ייחודית הן לבני נוער והן להוריהם.

מה כדאי לדעת על אכילה רגשית?

אחד מהאתגרים שמלווים אתכם כבר שנים קשור למשקל? אתם עושים כל מה שאתם יכולים כדי לשנות את המצב וכדי לנסות לשלוט בדברים אבל בפועל זה